Inclusieve leeromgevingen

Een inclusieve leeromgeving is een leeromgeving die kwaliteitsvol onderwijs mogelijk maakt voor alle leerlingen ongeacht beperking, etniciteit, sociale afkomst, taal, gender, … Daarbij ondersteunt een schoolteam actief ieders noden, zodat alle leerlingen tot leren en participeren komen op zowel cognitief, sociaal, emotioneel, motorisch en moreel vlak. 

Volgens onderzoek creëren we een inclusieve leeromgeving door aan twee centrale doelen werken: ‘diversiteit waarderen en benutten’ en ‘verbindend samenwerken met leerlingen, ouders, collega's en andere actoren’.

Diversiteit waarderen en benutten lees meer
Verbindend samenwerken lees meer

bronnen

alle bronnen
  • Including Samuel - preview
    Including Samuel - preview

    Dan Habib

  • Index voor inclusie, werken aan leren en participeren op school
    Index voor inclusie, werken aan leren en participeren op school

    Booth, T. & Ainscow, M. (2015)

  • Voorbij de vraagtekens?! Perspectief van leraren binnen inclusief onderwijs.
    Voorbij de vraagtekens?! Perspectief van leraren binnen inclusief onderwijs.

    De Schauwer, E., Vandekinderen, C., & Van de Putte, I. (2010).

  • Quatre petit coin de rien du tout

    Rullier

  • Inclusief onderwijs in de praktijk.
    Inclusief onderwijs in de praktijk.

    Mortier, K., De Schauwer, E., Van de Putte, I. & Van Hove, G. (2010).

  • Wat echt werkt. 27 evidence based strategieën voor het onderwijs.
    Wat echt werkt. 27 evidence based strategieën voor het onderwijs.

    Mitchell, D. (2015)

  • Inclusie waarom? Daarom!
    Inclusie waarom? Daarom!

    Ouders voor inclusie

  • Vol Potentieel. Krachtig lesgeven in diversiteit.
    Vol Potentieel. Krachtig lesgeven in diversiteit.

    Vantieghem,W. & Van de Putte, I.

vragen

  1. test