Diversiteit waarderen en benutten

Bij het creëren van een inclusieve leeromgeving moet je de diversiteit niet te ver zoeken. De beginsituatie in elke klas, in elke school is een diverse leerlingengroep. Dit maakt dat omgaan met diversiteit in de kern van het onderwijs zit (Sierens & Van Avermaet, 2007).   Diversiteit waarderen en benutten wordt bekomen doordat de leerkracht een gelijke waardering heeft voor alle leerlingen en gelooft in de capaciteiten en groeimogelijkheden van iedere leerling. Hierbij worden er hoge verwachtingen gesteld aan élke leerling.  (Dweck, 2011). Deze manier van denken neemt afstand van het deficitdenken over diversiteit, waarbij anders zijn vaak gezien wordt als een belemmering om tot leren te komen.

bronnen

alle bronnen
  • DIVA - Diversiteit in actie (home)

    DIVA

  • Zoek het probleem achter het etiket

    Klasse

  • Growth mindset: fixed versus growth
  • Diversiteitsbarometer

    Groenez, S., Vantieghem, W., Lamberts, M., & Van Avermaet, P. (2018)

  • Gelijke kansen in de school: Diversiteit in vijf thema’s.
    Gelijke kansen in de school: Diversiteit in vijf thema’s.

    Mitchell, D. (2018)

  • Vol Potentieel. Krachtig lesgeven in diversiteit.
    Vol Potentieel. Krachtig lesgeven in diversiteit.

    Vantieghem,W. & Van de Putte, I.

  • Kleine kinderen, grote kansen: hoe kleuterleraars leren omgaan met armoede en ongelijkheid.
    Kleine kinderen, grote kansen: hoe kleuterleraars leren omgaan met armoede en ongelijkheid.

    Roose, I., Pulinx, R., & Van Avermaet, P. (2014).