Universal design for learning (UDL)

In een universeel ontwerp maak je omgevingen toegankelijk voor iedereen. In een leeromgeving betekent dit dat je er van meet af aan rekening mee houdt dat leerlingen op tal van vlakken verschillen. Daarom reik je hen verschillende manieren aan om iets te leren. Dat vermindert de barrières die hun leerproces bemoeilijken. Het maakt ook minder specifieke aanpassingen achteraf nodig. Zo ontwerp je een leeromgeving die van voor af aan rekening houdt met mogelijke verschillen in waarom leerlingen leren, wat ze leren en hoe ze leren.

bronnen

alle bronnen
  • UDL: Universal Design for Learning in de praktijk Lessen ontwerpen voor iedereen
    UDL: Universal Design for Learning in de praktijk Lessen ontwerpen voor iedereen

    Louis Lord Nelson

  • Universeel ontwerp in de klas en op school: een ruimer kader.

    Meirsschaut, M., Monsecour, F. & Wilssens, M.

  • Universal design for learning: Theory and practice, Wakefield MA: CAST.

    Meyer, A., Rose, D.H., & Gordon, D. (2014)

  • All-in: inclusief lesgeven met UDL
    All-in: inclusief lesgeven met UDL

    Kennes, A. (2019).

  • All Aboard! Universal Design for Learning

    Verbeek, M., Van Trigt, M. & Van de Putte, I. (2017).