Terug naar Lastig kind? Neen, moeilijk hanteerbaar gedrag!

Geen enkel kind staat ’s ochtends op met het idee om die dag eens flink lastig te doen. Het kind wil ons via het gedrag iets vertellen. Er worden heel wat termen in de mond genomen: lastig kind, probleemkind, hechtingsgestoord,  grensoverschrijdend gedrag enz. Wij kiezen ervoor de term ‘moeilijk hanteerbaar gedrag’ te gebruiken. In deze term komt de wisselwerking tussen leerling en de omgeving naar voren. Want wat voor mij moeilijk hanteerbaar gedrag is, is dat voor mijn collega misschien niet. Dit is erg afhankelijk van persoon tot persoon en van situatie tot situatie. Werken met moeilijk hanteerbaar gedrag dwingt ons dan ook om stil te staan bij ons eigen gedrag. De leerkracht speelt een belangrijke rol in het omgaan met moeilijk hanteerbaar gedrag. Veel problemen lijken te verminderen door een veranderende houding van de leerkracht. 

Op de veelgestelde vraag van scholen ‘Hoe kunnen we het moeilijke gedrag van dit kind laten stoppen?’ hebben we dan ook geen pasklaar antwoord. Recepten om om te gaan met moeilijk hanteerbaar gedrag bestaan helaas niet. Het is een proces van vallen en opstaan. Wat voor het ene kind werkt, werkt voor het andere kind misschien niet. Daarom geven we verschillende kaders mee. Het zijn allemaal kaders die inspelen op de interactie tussen de omgeving en de leerling. We geven geen oplossingen op korte termijn zoals uitsluiting, straf of afzondering. Deze oplossingen zijn gericht om het kind aan te passen  en spelen onvoldoende in op de wisselwerking context en kind. We weten bovendien dat sanctioneren geen (of zelfs een negatief) effect heeft op de lange termijn. Het hedendaags denken verwacht dat de leerkracht inspeelt op verschillen en dat de leerkracht meer in overweging neemt dan het straffen van storend gedrag (D’Oosterlinck e.a., 2006).   

Aan de hand van vragen laten we je kennis maken met verschillende kaders met telkens inspirerende voorbeelden, video's, tools...die je ondersteunen in een professionele aanpak die ertoe doet:

  1. Lastig kind? Neen moeilijk hanteerbaar gedrag!
  2. Hoe krijg ik zicht op de rugzak van een kind? 
  3. Hoe kan ik moeilijk hanteerbaar gedrag voorkomen? 
  4. Klasmanagement het wondermiddel? 
  5. Hoe kan ik goed gedrag aanleren? 
  6. Hoe kan ik een kind helpen in crisis? 
  7. Wat zeggen leerlingen zelf over moeilijk hanteerbaar gedrag?

Omgaan met moeilijk hanteerbaar gedrag doe je niet alleen. Het is een wij-verhaal. Je weet het immers (nog) niet en  gaat samen met collega’s, beleid, kinderen ouders enz. op zoek naar mogelijke antwoorden op het gedrag. Verbindend samenwerken is dus cruciaal!