Wat is de relatie tussen inschrijving en redelijke aanpassingen?

Dashboard / Redelijke aanpassingen / Basic - Wat is de relatie tussen inschrijving en redelijke aanpassingen?

Leerlingen met een gemotiveerd verslag hebben inschrijvingsrecht in een school voor gewoon onderwijs en volgen het gemeenschappelijk curriculum. Het is de bedoeling om op dat moment met aanpassingen van methoden, materialen en vormen van evaluatie te zorgen dat de leerling kan afstuderen met een diploma met civiele waarde.

 

Leerlingen met een verslag hebben een verslag waaruit blijkt dat de redelijke aanpassingen die nodig zijn om de leerling het gemeenschappelijk curriculum te laten doorlopen onvoldoende of onmogelijk zijn. Het gaat over verregaande remediërende, differentiërende, compenserende en dispenserende maatregelen die binnen de school niet mogelijk zijn. De aanpassingen om de leerlingen mee te nemen in het gemeenschappelijke curriculum, zijn disproportioneel of onvoldoende Een maatregel is disproportioneel als het niet haalbaar is voor de leerling en/of de klas/school teveel wordt belast in het realiseren. Het is niet mogelijk om in de context van deze school tegemoet te komen aan de behoeften van de leerling.

 

Er is nood aan Individueel Aangepast Curriculum (IAC) om de weg in het regulier onderwijs verder te zetten. Een leerling met een IAC in het gewoon onderwijs kan meestal geen diploma met civiele waarde behalen, maar dit kan op zich geen reden zijn om aanpassingen onredelijk te vinden.

 

Voor een leerling met een verslag die reeds een IAC volgt binnen de school en waarvan de nood aan aanpassingen wijzigt, kun je in overleg met de leerling, de ouders, de klassenraad en het CLB opnieuw de redelijkheid van aanpassingen afwegen. Het CLB maakt dan een gewijzigd verslag op: het kan gaan om een wijziging van ondersteuningsnoden en een nieuwe afweging van welke maatregelen nodig zijn en of deze onredelijk zijn.

 

Bij onenigheid tussen ouders, school en CLB over het afleveren van het verslag kan men, op initiatief van één van de betrokken partijen, een beroep doen op de Vlaamse bemiddelingscommissie