Terug naar 'Wat zeggen jongeren zelf over moeilijk hanteerbaar gedrag?' 

 

Waarom is luisteren naar mijn leerlingen zo belangrijk als het over gedrag gaat?

Simpel gezegd: omdat luisteren naar leerlingen de situatie in beweging zet, meestal in de goede richting.

 

Omdat het jou en je relatie in beweging brengt

Wanneer je omgaat met leerlingen met moeilijk hanteerbaar gedrag, kan dat voor jou als leerkracht best zwaar zijn. Je bent in een zoekproces met de leerling, hebt misschien soms hevige of intense momenten en daarnaast heb je natuurlijk ook je privéleven dat niet altijd rozengeur en maneschijn is. Soms betrappen we er onszelf dan op dat we de leerling als een soort monstertje gaan zien. Dat we de leerling niet meer los gaan zien van zijn of haar gedrag. Het wordt die moeilijke leerling en niet meer een leerling met moeilijk hanteerbaar gedrag.

Dat is geen abnormaal proces, deze gevoelens en gedachten zijn normaal, maar weinig constructief. We moeten ons er dus bewust van zijn en er mee aan de slag gaan. We moeten de leerling weer als volledige persoon zien, waarvan dat moeilijk hanteerbare gedrag slechts een (tijdelijk) onderdeel is. Dat kan je doen door op andere dingen te letten, waar is die leerling eigenlijk over aan het praten in de klas? Waarom hangt net die sticker of dat kaftpapier op diens boeken? Dat helpt om weer de hele leerling te zien. Wat nog beter helpt is het gesprek aan gaan en vooral te luisteren. Dat hoeft niet perse in een 1 op 1 gesprek na de les, dat luisteren kan ook zijn door een opdracht te geven waarmee je inzicht krijgt in de leerlingen.


Omdat het de school in beweging brengt

We hebben vaak de neiging om moeilijk hanteerbaar gedrag toe te schrijven aan factoren in of rond de leerling, factoren waar wij als onderwijs weinig invloed op hebben. Maar gedrag, en dus ook moeilijk hanteerbaar gedrag, is contextueel. Dus ook de omgeving van de school, zowel fysiek als ook de sfeer en de personen, hebben een invloed op het gedrag van leerlingen. 

Luisteren naar leerlingen geeft jou ook inzicht in omgevingsfactoren die moeilijk hanteerbaar gedrag in de hand werken. Door in je zoektocht naar oplossingen ook leerlingen te betrekken, kan je een veel grotere creativiteit inzetten.

 

Ja maar…

Je hebt geen idee hoe je die stem van de leerlingen kan beluisteren? Of je collega’s zijn er niet helemaal klaar voor? Jij of jullie zitten nog met onzekerheden? Of je wil er helemaal voor gaan, maar hebt geen idee hoe er aan te beginnen?

Gelukkig zijn er dan de leerlingen, of meer bepaald de Vlaamse Scholierenkoepel, experten in leerlingenparticipatie en het laten horen van de stem van de leerlingen.

Zij bieden bijvoorbeeld een inspraaktraject aan om leerlingen inspraak te geven in het beleid (dus ook het beleid rond gedrag).

Maar ook een handige feedbacktool waarmee je snel en eenvoudig leerlingen bevraagd met vooraf opgestelde vragen en vragen die je zelf toevoegt.

Op hun website vind je naast hun uitgebreide aanbod aan workshops, lezingen, downloads, enz ook informatie en inspiratie. Ga dus zeker grasduinen en geef de stem van de leerling een (meer centrale) plaats geven.

 

Hele concrete handvatten om in gesprek te gaan met jouw leerlingen geven Hook & Vass mee. Na een activiteit kan je kort met een leerling de volgende vragen overlopen (de 5W’s):