HGW dat doen we toch al

Dashboard / Handelingsgericht werken / Basic - HGW dat doen we toch al

HGW en de wetenschap

Het belang van het inzetten op handelingsgericht werken wordt gestaafd vanuit verschillende wetenschappelijk onderzoeken. Vooreerst worden de bevindingen vanuit het onderzoek van John Hattie beschreven. De interventies die staan beschreven in het rapport van Hattie (2013) passen uitstekend bij de uitgangspunten van HGW, net als ander recent wetenschappelijk onderzoek. (Lees meer)

 

HGW dat doen we al!

Handelingsgericht werken is een gekend kader in het onderwijs in Vlaanderen. Scholen willen kwaliteitsvol onderwijs bieden. Dit toont zich in het streven naar een krachtige leeromgeving voor élke leerling, binnen een diverse groep. Handelingsgericht werken kan een echte ondersteuning bieden in het omgaan met deze diversiteit (Van de Putte & De Schauwer, 2015). De kracht van HGW ligt in het feit dat het aanleunt bij onze natuurlijke manier van werken. Het onderzoek van Van de Putte & De Schauwer (2015) kwam tot deze conclusie. Handelingsgericht werken doen we al. Het zit in de kleine dingen die we doen in onze klaspraktijk. De uitgangspunten zijn ons dan ook niet vreemd. 

De uitgangspunten van handelingsgericht werken kunnen niet los van elkaar gezien worden (Pameijer, 2010). Het ene uitgangspunt vloeit over in het andere. De zeven uitgangspunten dienen evenveel en voldoende aandacht te krijgen. Uit onderzoek blijkt echter dat niet alle uitgangspunten even gemakkelijk te realiseren zijn in scholen.

Leerkrachten gaven aan dat er drie uitgangspunten zijn die zij gemakkelijk te realiseren vinden (Van de Putte & De Schauwer, 2015):

  • Constructief samenwerken met leerlingen en ouders: ouders worden gezien als ervaringsdeskundigen. Leerkrachten investeren in een goed contact met ouders én leerlingen.
  • De werkwijze systematisch en transparant maken: het is duidelijk wie wat doet, waarom, hoe en wanneer door het werken met o.a. stappenplannen en vooropgestelde formulieren. Een open beleid en een digitaal leerlingvolgsysteem dragen bij tot transparantie.
  • De onderwijs- en ondersteuningsbehoeften centraal stellen: leerkrachten kijken naar wat een leerling als ondersteuning nodig kan hebben en trachten de leerling zoveel als mogelijk centraal te stellen.

Daarnaast zijn er ook een aantal uitgangspunten die zij moeilijker te realiseren vinden (Van de Putte & De schauwer, 2015):

  • Doelgericht handelen: het opstellen van doelen op maat is niet zo evident voor leerkrachten. De knowhow lijken leerkrachten te missen.
  • Afstemming en wisselwerking: het is moeilijk om binnen een team allemaal afgestemd te geraken op elkaar. Daarnaast verloopt ook de afstemming van het onderwijsaanbod op de onderwijsbehoeften moeilijk.
  • De leerkracht doet ertoe: leerkrachten lijken onzeker over hoe ze impact kunnen hebben op het leren van alle leerlingen.
  • Het belang van positieve aspecten: het deficitdenken is enorm ingebakken in ons onderwijs