Tips om met redelijke aanpassingen aan de slag te gaan

Dashboard / Redelijke aanpassingen / Basic - Tips om met redelijke aanpassingen aan de slag te gaan

Beste leerkracht

Het organiseren van een inclusieve leeromgeving houdt in dat elke leerling volwaardig kan deelnemen aan onderwijs. Dit betekent dat een school en klas zich aanpassen aan de specifieke onderwijsbehoeften van leerlingen. Door bepaalde maatregelen te nemen, ervaart een leerling minder beperkingen op school. Een beperking kan je als leerkracht niet wegnemen. Je kan wel drempels in kaart brengen, controleren en eventueel wijzigen.

Wat een grote opdracht lijkt, hoeft dit niet altijd te zijn. Onbewust, zijn jullie vaak al bezig met bepaalde aanpassingen te bieden aan leerlingen. Een simpele aanpassing, kan een groot verschil betekenen. Het gaat erom die aanpassing te vinden die voor een bepaalde leerling het verschil kan maken. Iedere leerling heeft andere onderwijsbehoeften, dus zijn er geen vaste aanpassingen voor een bepaalde beperking. Voorbeelden van aanpassingen kunnen wel inspirerend zijn. Durf te rade gaan bij collega’s, de zorgcoördinator, de ouders en vooral bij de leerling zelf. Een leerling kan zelf verwoorden welke drempel hij ervaart en hoe die overwonnen kan worden.

Redelijke aanpassingen, hoe klein of hoe groot ook, zijn een recht van een leerling met een beperking en bijgevolg een plicht van de school. Maar verplicht of niet, redelijke aanpassingen zorgen sowieso voor positieve wendingen in jouw klas. Een redelijke aanpassing ondersteunt namelijk vaak ook de andere leerlingen. Bijvoorbeeld teksten die digitaal verschijnen op smartschool kunnen door alle leerlingen gebruikt worden en structuur komt alle leerlingen ten goede. Redelijke aanpassingen worden best vertrekkende vanuit sterktes opgesteld. Focus op wat wel kan en niet op wat niet mogelijk is. Dit geeft veel meer handelingsopties en energie om aan de slag te gaan.

Denk ook na over de onderwijsdoelen die je met de leerling wil bereiken. Welke specifieke, tussenliggende doelstellingen kan je laten vallen zonder dat de bredere einddoelstellingen of de beoogde kwalificaties in het gedrang komen? Kan je andere specifieke doelstellingen formuleren voor deze leerling? Welke hulpmiddelen kan je hierbij inzetten?

Er bestaan al heel wat handvaten om tot succesvolle redelijke aanpassingen te komen. Hier worden indicatoren voor redelijkheid, stappenplannen en soorten aanpassingen volledig uitgelegd.

Door redelijke aanpassingen op een positieve manier in te zetten op jouw school creër je een omgeving waarin niemand zich beperkt voelt.

Veel succes,

Gert Backx

 

Tips:

  1. Besef dat redelijke aanpassingen krijgen een recht is van elke leerling.
  2. Staar je niet blind op de beperking, maar pak de drempels aan.
  3. Laat je inspireren door alle betrokkenen.
  4. Durf te rade gaan. Je hoeft niet altijd het warm water uit te vinden.
  5. Gebruik de handvaten, informatie, brochures,…o.a.vanuit Unia.
  6. Baseer je op sterktes van de leerling én omgeving.
  7. Focus op wat wel kan, in plaats van wat niet kan.
  8. Creëer maatregelen die een positieve invloed hebben op iedereen in je klas.
  9. Denk niet altijd te groot.
  10. Denk na over de onderwijsdoelen die je met de leerling wil bereiken.