Richtlijnen Binnenklasdifferentiatie

Dashboard / Binnenklasdifferentiatie / Intermediate - Richtlijnen Binnenklasdifferentiatie

Prof. Katrien Struyven (UHasselt, School voor Educatieve Studies ) doet onderzoek naar binnenklasdifferentiatie en ontmoet veel leerkrachten. Om je aan te moedigen, schreef ze een brief aan jou.

Beste leerkracht,

Elke klas is een groep van unieke individuen. Dit houdt in dat in elke klas diversiteit is terug te vinden. Het is dus belangrijk om als leerkracht positief en bewust te werken met deze verschillen. Diversiteit is geen obstakel, maar is juist een kracht die het leren rijker maakt. Lesgeven gaat over leerlingen aanzetten tot leren. Dit is net het opzet van binnenklasdifferentiatie (BKD), het nodigt leerlingen uit om te leren, elke keer opnieuw. Het houdt alle activiteiten in die gebruikt worden om in te spelen op de verschillen in leren tussen leerlingen (bijvoorbeeld door doelgerichte groepsindeling).. 

Gebruik binnenklasdifferentiatie vooral in de lessen waarbij je merkt dat er winst te boeken valt met een andere aanpak. De winst zit in de motivatie van de leerlingen, leerresultaten en efficiëntie. Experimenteer met verschillende manieren van lesgeven. Ga op zoek naar de manier die jou en de klas het beste ligt en de manier waarop ondersteuning en stimulering het beste zal verlopen. Er bestaan namelijk verschillende modellen om aan binnenklasdifferentiatie te doen. Een model kan inspireren en je uitdagen. Ook moet je het niet strikt te volgen, want het is geen dwingend gegeven. BKD helpt je , als leerkracht, de invloed van achtergrondkenmerken te verminderen. Daardoor ondersteunt het je in het verwezenlijken van de hoofdmissie van onderwijs, namelijk optimale leerkansen bereiken voor alle leerlingen.

Bij binnenklasdifferentiatie is de kijk op de leerling ook van belang. Het is belangrijk dat je naar de leerling kijkt door een ‘groeibril’. Elke leerling kan leren, al is het soms met kleine stappen. Het is belangrijk te geloven in hun groei en ontwikkeling. Zo stimuleer je hen verder bij hun ontwikkeling. Gebruik hierbij een ‘growth mindset’ in plaats van een ‘fixed mindset’. Het laatste gelooft dat succes afhangt van IQ of andere kenmerken. Terwijl je er net vanuit gaat dat succes komt door de inspanningen die je levert.

Je hoeft niet ineens je hele klas om te slaan. Ook via kleine stappen, kunnen er grote veranderingen teweeg worden gebracht. Al vele andere leerkrachten en scholen waren je voor. Waag de stap dus ook!

Groeten,

Struyven Katrien



Richtlijnen : 

  1. Elke leerling is uniek.
  2. Ontdek de verschillen tussen leerlingen
  3. Bekijk diversiteit als een meerwaarde
  4. Elke leerling verdient maximale uitdaging en ondersteuning 
  5. BKD helpt jou om de invloed van achtergrondkenmerken te verminderen
  6. Waardeer lessen die goed lopen. Onderzoek wat werkt en zet het vaker en bewuster in
  7. Als leerkracht heb je impact, als team versterk je elkaar
  8. De klas is een sociale entiteit waarmee je werkt en waarbij verschillende leerwegen mogelijk zijn. 
  9. BKD is niets nieuws. De kans is reëel dat je het al doet
  10. Er zijn verschillende modellen over binnenklasdifferentiatie, waarvan er één jou kan aanspreken