Ja maar, als het niet klikt met mijn collega

Dashboard / TEAM-teaching / Basic - Ja maar, als het niet klikt met mijn collega

Een professionele klik is een belangrijke randvoorwaarde om teamteaching te doen slagen, maar als teamteachers heb je daar invloed op! Open communicatie vanuit een gelijkwaardige positie is het sleitelwoord. Communiceer vooraf over alle facetten van het samenwerken in de klas, communiceer tijdens de lessen en communiceer en reflecteer achteraf. Ook het geven en ontvangen van feedback is daarbij essentieel. Teamteachers kunnen groeien in hun coachende vaardigheden, als zij vanuit het schoolbeleid ook de ruimte krijgen om zich daarin verder professioneel te ontwikkelen. Net zoals bij de  vorming van een klasgroep, kan je in de samenwerking tussen teamteachers verschillende fases herkennen: 

  • Forming: teamteachers leren elkaar kennen. De focus ligt op organisatie (wie doet wat wanneer), informatie verzamelen en een impressie krijgen van elkaar. Teamteachers proberen de hulpvraag/ondersteuningsbehoefte scherp te krijgen en een werkrelatie op te bouwen.
  • Storming: de eerste verschillen worden besproken en er worden over en weer meer diepgaande vragen gesteld. Er worden keuzes gemaakt in uitvoering. Het handelen van beide teamteachers wordt besproken. Teamteachers stellen zich open voor elkaar en bespreken elkaars visie en ideeën. In deze fase wordt het duidelijk of beide samen een goed functionerend team zijn.
  • Norming: de teamteachers zijn het eens over een gezamenlijk plan om tot ontwikkeling te komen. Ze nemen elk hun eigen verantwoordelijkheid. Een gezamenlijke focus met het oog op de verwachtingen en doelen is geformuleerd.

Volgende leerkracht vertelt over haar ervaring met team-teaching, klik hier.

 

De babbelkaartjes die ontwikkeld werden door de onderzoekers van Arteveldehogeschool kunnen je ondersteunen om jullie samenwerking als teamteachers te versterken.