Hulpzinnen om onderwijsbehoeften te verwoorden:

Dashboard / Handelingsgericht werken / Intermediate - Hulpzinnen om onderwijsbehoeften te verwoorden:

Enkele hulpzinnen om onderwijsbehoeften te verwoorden:

“Om te bereiken dat de leerling dit doel bereikt, heeft hij

  • een instructie nodig die…
    • de sterke visuele kant benut,
    • vooral auditief is,
    • kort en krachtig is,
    • verlengd is, waarbij de leerkracht voordoet en hardop denkt,
    • stimuleert tot meedoen,
    • stimuleert tot het bedenken van eigen voorbeelden of oplossingen,
  • opdrachten of taken nodig die…
    • net onder zijn niveau liggen, zodat hij de komende maand vooral succeservaringen kan opdoen;
    • die net boven zijn niveau liggen, zodat hij veel cognitieve uitdaging krijgt;
    • die overzichtelijk zijn door een sobere lay-out met zo min mogelijk afleiding;
    • waarbij de leerling alleen de antworden hoeft in te vullen;
    • met voorbeelden die stap voor stap uitgewerkt zijn;
    • waarbij de leerling gebruik kan maken van schema’s, grafieken, diagrammen en dergelijke;
    • die extra leer- en oefenstof bieden;
  • leeractiviteiten of materialen nodig die…
    • aansluiten bij zijn belangstelling;
    • structuur bieden met een stappenplan;
    • zelfcorrigerend zijn, zodat er directe feedback is;
    • opgedeeld zijn in kleinere deelactiviteiten en concreet ondersteund worden;
    • uitdagen, zoals uitbreiding met plustaken en verdiepingsopdrachten;
    • ruimte laten voor een eigen keuze of creatieve inbreng;
    • de denkhandelingen concreet ondersteunen, bijvoorbeeld met een getallenlijn of rekenrekje;

Meer hulpzinnen vind je in het boek 'Handelingsgericht werken: samenwerken aan schoolsucces', p.227.