Enkele hulpzinnen om onderwijsbehoeften te verwoorden:
“Om te bereiken dat de leerling dit doel bereikt, heeft hij
- een instructie nodig die…
- de sterke visuele kant benut,
- vooral auditief is,
- kort en krachtig is,
- verlengd is, waarbij de leerkracht voordoet en hardop denkt,
- stimuleert tot meedoen,
- stimuleert tot het bedenken van eigen voorbeelden of oplossingen,
- …
- opdrachten of taken nodig die…
- net onder zijn niveau liggen, zodat hij de komende maand vooral succeservaringen kan opdoen;
- die net boven zijn niveau liggen, zodat hij veel cognitieve uitdaging krijgt;
- die overzichtelijk zijn door een sobere lay-out met zo min mogelijk afleiding;
- waarbij de leerling alleen de antworden hoeft in te vullen;
- met voorbeelden die stap voor stap uitgewerkt zijn;
- waarbij de leerling gebruik kan maken van schema’s, grafieken, diagrammen en dergelijke;
- die extra leer- en oefenstof bieden;
- …
- leeractiviteiten of materialen nodig die…
- aansluiten bij zijn belangstelling;
- structuur bieden met een stappenplan;
- zelfcorrigerend zijn, zodat er directe feedback is;
- opgedeeld zijn in kleinere deelactiviteiten en concreet ondersteund worden;
- uitdagen, zoals uitbreiding met plustaken en verdiepingsopdrachten;
- ruimte laten voor een eigen keuze of creatieve inbreng;
- de denkhandelingen concreet ondersteunen, bijvoorbeeld met een getallenlijn of rekenrekje;
- …
Meer hulpzinnen vind je in het boek 'Handelingsgericht werken: samenwerken aan schoolsucces', p.227.