Hulpzinnen om onderwijsbehoeften te verwoorden:

Dashboard / Handelingsgericht werken / Intermediate - Hulpzinnen om onderwijsbehoeften te verwoorden:

Enkele hulpzinnen om onderwijsbehoeften te verwoorden:

“Om te bereiken dat de leerling dit doel bereikt, heeft hij

  • een instructie nodig die…
    • de sterke visuele kant benut
    • vooral auditief is
    • kort en krachtig is
    • verlengd is en waarbij de leerkracht vordoet en hardop denkt
    • stimuleert tot meedoen
    • stimuleert tot het bedenken van eigen voorbeelden of oplossingen
  • opdrachten of taken nodig die…
    • net onder zijn niveau liggen zodat hij de komende maand vooral succeservaringen kan opdoen;
    • die net boven zijn niveau liggen zodat hij veel cognitieve uitdaging krijgt;
    • die verzichtelijk zijn door een sobere lay-out met zo min mogelijk afleiding;
    • waarbij de leerling alleen de antworden hoeft in te vullen;
    • met voorbeelden die stap voor stap uitgewerkt zijn;
    • waarbij de leerling gebruik kan maken van schema’s, grafieken, diagrammen en dergelijke;
    • die extra leer- en oefenstof bieden
  • leeractiviteiten of materialen nodig die…
    • aansluient bij zijn belangstelling;
    • structuur bieden met een stappenplan;
    • zelfcorrigerend zijn zodat hij direct feedback krijgt
    • opgedeeld is in kleinere deelactiviteiten en concreet ondersteund wordt;
    • hem uitdagen, zals uitbreiding met plustaken en verdiepingsopdrachten;
    • ruimte laten voor een eigen keuze of creatieve inbreng
    • de denkhandelingen concreet ondersteunen, bijvoorbeeld met een getallenlijn of rekenrekje