Gedifferentieerd onderwijs voor alle leerlingen, geeft dat niet veel meer werklast voor mij?

Dashboard / Binnenklasdifferentiatie / Basic - Gedifferentieerd onderwijs voor alle leerlingen, geeft dat niet veel meer werklast voor mij?

BKD heeft als opzet om het leerproces van alle leerlingen optimaal te stimuleren en te ondersteunen.  Als iedereen leert ben je efficiënt bezig. Maar vraagt BKD niet veel werk? Je hoort wel eens zeggen: ‘BKD  mooi in theorie maar ik heb maar twee paar handen!’

Differentiëren kan al met hele kleine ingrepen die weinig tot geen tijd vragen. Binnenklasdifferentiatie kan klein beginnen en steeds verder gaan. Uiteindelijk bespaart het meestal tijd, zowel in de voorbereiding als in de klas. In dit onderdeel willen we focussen op een aantal hulpbronnen.

Inzetten op de kwaliteit van de motivatie

Prof. Maarten van Steenkiste neemt ons mee in het verhaal van de zelfdeterminatietheorie (ZDT). Inzetten op autonomie, betrokkenheid en competentie zorgen er voor dat leerlingen gemotiveerd worden en gemotiveerde leerlingen leren beter. Motivatie is dus een hulpbron.(Lees meer).

​​​​​​​

Verbindend samenwerken met collega’s 

Een van de scholen die deelnam aan het Potential traject heeft door  verbindende samenwerking differentiatie een plaats gegeven in hun school. Vanuit de idee; iedereen is reeds bezig met differentiatie- hebben zij alle verschillende vormen van differentiatie die leerkrachten reeds toepaste-  geïnventariseerd. Door uitwisseling en samenwerking hebben ze elkaar geactiveerd om hun competenties te versterken. Middagsessies zorgde ervoor dat leerkrachten kennis konden maken met verschillende manieren van differentiatie en de vertaalslag naar hun eigen praktijk konden maken.  Deze school heeft ‘het olie-vlek’ principe effectief toegepast. Verbindende samenwerking zorgt voor meer differentiatie in de school. Bekijk het filmpje 

  • Zij maakte een inspirerend overzicht van hun activerende werkvormen.

 

Verbindend samenwerken met leerlingen/ studenten. 

An Van de Putte (Docent, UCLL) laat ons meekijken in haar klas. Ze toont ons hoe ze differentieert naar interesse, leerstatus, leerprofiel. Haar hulpbron zijn de extra handen in haar klas van de studenten zelf. Ze zet peertutoring en didactisch hulpkaarten in. Op deze manier creëert ze een leeromgeving. Het toont ook aan hoe studenten in de lerarenopleiding voorbereid worden op gedifferentieerd lesgeven. (weldra zie je hier het filmpje).