Differentiatie klinkt heel mooi, maar is het echt bewezen dat het beter is?

Dashboard / Binnenklasdifferentiatie / Basic - Differentiatie klinkt heel mooi, maar is het echt bewezen dat het beter is?

In de volgende podcast gaat Prof. Katrien Struyven (UHasselt, School voor Educatieve Studies) dieper in op een aantal prangende vragen rond diversiteit. Ze onderbouwt haar antwoorden vanuit onderzoek en ervaring. 

 

 

Op volgende vragen gaf zij een antwoord:

Vragen en de klaspraktijk: 

  • Zorgt binnenklasdifferentiatie er altijd voor dat we diversiteit positief en kwalitatief inzetten?
  • Welke invloed heeft binnenklasdifferentiatie op de prestaties van de leerlingen?
  • Is er een verschil te merken tussen lager en secundair onderwijs wat betreft het inzetten van binnenklasdifferentiatie?
  • Moeten de leerlingen al zelfstandig kunnen werken voor ik met binnenklasdifferentiatie kan beginnen?
  • Hoe rijm ik mijn binnenklasdifferentiatie met een leerling met een IAC, uit fase 3 van het zorgcontinuüm?
  • Ik heb gedifferentieerd les gegeven, maar nu moet ik evalueren, hoe doe ik dat?

Vragen rond ervaringen met BKD:

  • Wat leert onderzoek naar binnenklasdifferentiatie ons?
  • Zijn alle leerkrachten even positief over binnenklasdifferentiatie?
  • Zijn alle leerlingen even enthousiast over binnenklasdifferentiatie?
  • Levert binnenklasdifferentiatie niet meer stress en werkdruk op bij de leerkracht?​Kan ik binnenklasdifferentiatie wel alleen? Of moet ik gaan TEAM-teachen?