Groepsplan gedrag: planmatig werken aan passend onderwijs
Groepsplan gedrag: planmatig werken aan passend onderwijs
van Overveld, K. (2016) Uitgeverij Pica
  • Zorgcontinuüm
  • Gedrag

Groepsplan gedrag: planmatig werken aan passend onderwijs
Groepsplan Gedrag is een praktisch boek voor leraren en begeleiders in het primair onderwijs die gedragsproblemen in de klas willen voorkomen en aanpakken. Het hart van het boek bestaat uit het Groepsplan Gedrag: een formulier met concrete en praktische aanwi…
(in)(proef)druk. Gedragsstoornis of niet? Het Kind achter het label.
(in)(proef)druk. Gedragsstoornis of niet? Het Kind achter het label.
Kinderrechtencommissariaat
  • Gedrag
  • Diversiteit waarderen en benutten
  • diversiteit waarderen en benutten
  • gedrag

(in)(proef)druk. Gedragsstoornis of niet? Het Kind achter het label.
Kinderen krijgen steeds vaker een label: ADHD, ASS, ADD, ... Maar je hoeft geen ADHD-expert te zijn om met kinderen met ADHD om te gaan. Kijk verder dan het label en vraag je af welke zorg het kind nodig heeft. Het educatieve pakket '(in)(proef)druk' helpt je…
Herstelgericht werken op school
Maria Beerten
  • Gedrag

Herstelgericht werken op school
Maria Beerten geeft bruikbare inzichten mee rond ‘herstelgericht werken’(cfr vormingsdag regio Gent)
Kinderen doen het goed als ze kunnen!
Kinderen doen het goed als ze kunnen!
Ablon, S.
  • Gedrag

Kinderen doen het goed als ze kunnen!
Video: Dr. Stuart bouwt zijn verhaal op aan de hand van de volgende quote: “Kinderen doen het goed als ze het kunnen.”
SEL. Sociaal-emotioneel leren als basis
SEL. Sociaal-emotioneel leren als basis
Van Overveld, K.
  • Gedrag

SEL. Sociaal-emotioneel leren als basis
Boek
PBS – goed gedrag kun je leren. Doelmatige strategieën voor in de school.
PBS – goed gedrag kun je leren. Doelmatige strategieën voor in de school.
Abimo
  • Gedrag

PBS – goed gedrag kun je leren. Doelmatige strategieën voor in de school.
Boek
De Traumasensitieve school. Een andere kijk op gedragsproblemen in de klas
De Traumasensitieve school. Een andere kijk op gedragsproblemen in de klas
Horeweg, A.
  • Gedrag

De Traumasensitieve school. Een andere kijk op gedragsproblemen in de klas
In onze scholen lopen veel meer kinderen met een traumatische ervaring rond dan we dachten, in elke klas gemiddeld één. Met kennis van zaken en grote empathie schetst de auteur het gedrag van kinderen die aan mishandeling blootstaan en hoe gemakkelijk je als …
Lesgeven aan getraumatiseerde kinderen. Een praktisch handboek voor het basisonderwijs
Lesgeven aan getraumatiseerde kinderen. Een praktisch handboek voor het basisonderwijs
Coppens, L., Schneijderberg, M., & van Kregten, C.
  • Gedrag

Lesgeven aan getraumatiseerde kinderen. Een praktisch handboek voor het basisonderwijs
Lesgeven aan getraumatiseerde kinderen biedt leerkrachten, intern begeleiders en schoolmaatschappelijk werkers onmisbare praktische kennis en vaardigheden om goed om te kunnen gaan met het vaak moeilijk te begrijpen gedrag van de vele getraumatiseerde leerlin…
Trauma- en cultuursensitief werken in de klas bij leerlingen met een vluchtverhaal én anderen
  • Gedrag

Trauma- en cultuursensitief werken in de klas bij leerlingen met een vluchtverhaal én anderen
Wat is trauma? Wat is cultuursensitiviteit? Waarom is het belangrijk? Welke rol speelt de school? Do’s en don’ts
De verbindende school. Herstelrecht in het Nederlandse onderwijs
OostrikJan, H., Ruigrok, J. & van Vroonhoven, W.
  • Gedrag

De verbindende school. Herstelrecht in het Nederlandse onderwijs
Nieuwe autoriteit. Samen werken aan een krachtige opvoedingsstijl thuis, op school en in de samenleving
Nieuwe autoriteit. Samen werken aan een krachtige opvoedingsstijl thuis, op school en in de samenleving
Omer, H.
  • Gedrag

Nieuwe autoriteit. Samen werken aan een krachtige opvoedingsstijl thuis, op school en in de samenleving
Nieuwe autoriteit biedt ouders, leraren, psychologen, beleidsmakers en anderen een kader om gezamenlijk de regie te pakken en vast te houden. Na een heldere uiteenzetting van het model, biedt Omer inzichtelijke voorbeelden en praktische tips om direct toe te …
Herstelgericht werken op school
  • Gedrag

Herstelgericht werken op school
Samen-wijs, herstelgericht werken op school
Samen-wijs, herstelgericht werken op school
Vzw oranjehuis Ligand
  • Gedrag

Samen-wijs, herstelgericht werken op school
Leerlingen van vandaag zijn niet meer die van tien, twintig, dertig jaar geleden. De context waarin zij opgroeien is flitsend, digitaal, virtueel. Alles lijkt sneller te gaan. De houvasten van weleer zijn al lang niet meer. Ook ouders hebben het ‘druk, druk, …
Op weg naar een herstelgericht beleid op school
Op weg naar een herstelgericht beleid op school
Omer, H.
  • Gedrag

Op weg naar een herstelgericht beleid op school
Ouders en professionals die worden geconfronteerd met agressief en zelfdestructief gedrag van kinderen staan voor een dilemma. Het gedrag van deze kinderen wordt gekenmerkt door grenzenloosheid, oncontroleerbare uitbarstingen en een steeds grotere neiging om …
Geweldloos verzet op school. Een nieuwe kijk op gedragsproblemen
Geweldloos verzet op school. Een nieuwe kijk op gedragsproblemen
Van Nus, W.
  • Gedrag

Geweldloos verzet op school. Een nieuwe kijk op gedragsproblemen
Dit boek – bedoeld voor alle onderwijsvormen en -niveaus – beschrijft de basisprincipes van geweldloos verzet en geeft veel voorbeelden uit de praktijk. Ook bevat het een stappenplan waarmee leraren direct aan de slag kunnen. Daarnaast geeft het concrete hand…
Nieuwe autoriteit.be
  • Gedrag

Nieuwe autoriteit.be
De Draad
Vignero, G.
  • Gedrag

De Draad
Start met cirkelen
Start met cirkelen
Heye, D.
  • Gedrag

Start met cirkelen
Start met cirkelen helpt je op weg van 1 september tot het einde van het schooljaar cirkels in alle formaten, geuren en kleuren. Blijheid, verdriet, angst, successen, spanningen,... alles kan zijn plaats krijgen in de cirkel. Met dit nieuwe boek helpen we je …
Klasmanagement in een gedifferentieerde klas
Smets, W.
  • Gedrag
  • Binnenklasdifferentiatie
  • binnenklasdifferentiatie
  • gedrag

Klasmanagement in een gedifferentieerde klas
Inspiratiebundel 'Omgaan met ongewenst gedrag in het gewoon basisonderwijs'
Katholiek onderwijs
  • Gedrag

Inspiratiebundel 'Omgaan met ongewenst gedrag in het gewoon basisonderwijs'
De laatste jaren krijgen we veel vragen van basisscholen over hoe zij met ongewenst gedrag bij leerlingen kunnen omgaan. Ongewenst gedrag aanpakken is niet eenvoudig. Elke leerling is verschillend, en wat voor de ene leerling werkt, kan voor de andere leerlin…
Nieuwe autoriteit/verbindend gezag voor het onderwijs
Nieuwe autoriteit/verbindend gezag voor het onderwijs
Omer, H.
  • Gedrag

Nieuwe autoriteit/verbindend gezag voor het onderwijs
Haim Omer ontwikkelde nieuwe autoriteit (in Nederland ook verbindend gezag genoemd) als antwoord op deze onmacht. Leraren vormen samen met ouders een ondersteunend netwerk, waarin aanwezigheid, zelfcontrole, een goede relatie met leerlingen en verzet tegen on…
Vormingsnetwerk Nieuwe Autoriteit en Geweldloos Verzet op school
  • Gedrag

Vormingsnetwerk Nieuwe Autoriteit en Geweldloos Verzet op school
Elke vorm van grensoverschrijdend gedrag waartegen leerkrachten en ouders zich niet uitdrukkelijk verzetten, is een gemiste kans om een veilig schoolklimaat te creëren. Dit is de inzet van Nieuwe Autoriteit en Geweldloos Verzet (NAGV).