(in)(proef)druk. Gedragsstoornis of niet? Het Kind achter het label.
Kinderrechtencommissariaat- Gedrag
- Diversiteit waarderen en benutten
Aan de slag met universeel ontwerp in de klas en op school.
Meirsschaut,M. , Monsecour, F. en Wilssens, M.- Universal design for learning (UDL)
All Aboard! Universal Design for Learning
Verbeek, M., Van Trigt, M. & Van de Putte, I. (2017).- Universal design for learning (UDL)
All-in: inclusief lesgeven met UDL
Kennes, A. (2019).- Universal design for learning (UDL)
Binnenklasdifferentiatie in de praktijk. Ieders leerkracht realiseren.
Struyven, K., Gheyssens, E., Coubergs, C., De Doncker, D., De Neve, D.- Binnenklasdifferentiatie
Binnenklasdifferentiatie Leerkansen voor alle leerlingen (E-book)
Coubergs, K., Struyven, K., Engels, N., Cools, W., & De Martelaer, K.Binnenklasdifferentiatie Leerkansen voor iedereen
Coubergs, C..e.a.- Binnenklasdifferentiatie
Binnenklasdifferentiatie, een beroepshouding, geen recept - Praktijkgids voor leraren, student-leraren en lerarenopleiders
Castelein, E., Coens, J., De Witte, K., Houben, A., Lauwers, W., Seghers, J., & Van den Branden K.Co-teaching als opstap naar de school als lerende organisatie
Larock,Y. Royackers, J. Van Waes, J.- TEAM-teaching
Coachingspakket Breed Evalueren 'Zie je wat ik kan?!'
Steunpunt Diversiteit & Leren- Breed evalueren
Convention on the right of persons with disabilities: On the right to inclusive education.
United Nations. (2016).- Inclusieve leeromgevingen
Cuick-guides to inclusion. Ideas for educating students with disabilities.
Giangreco, M. & Beth Doyle, M. (2007).De Traumasensitieve school. Een andere kijk op gedragsproblemen in de klas
Horeweg, A.- Gedrag
De verbindende school. Herstelrecht in het Nederlandse onderwijs
OostrikJan, H., Ruigrok, J. & van Vroonhoven, W.- Gedrag
Decreet houdende een kader voor het Vlaamse gelijkekansen- en gelijkebehandelingsbeleid
- Beleid
- Redelijke aanpassingen
Differentiatie in de lessen aardrijkskunde: een haalbare kaart
Goemans, A. & Steegen, A.Diversiteitsbarometer
Groenez, S., Vantieghem, W., Lamberts, M., & Van Avermaet, P. (2018)- Diversiteit waarderen en benutten
Doos vol Potential: gespreksstarters over diversiteit en inclusie
Wilssens, M., Milants, M., Boonen, H. & Van de Putte, I.- Verbindend samenwerken
- Diversiteit waarderen en benutten
- Inclusieve leeromgevingen
Duidelijk Nederlands op school basisonderwijs
Onderwijscentrum Brussel- Verbindend samenwerken
Een eerlijk kans. Basisonderwijs voor kinderen in kansarmoede
Janssens, A. & Trimbos, D. (2014)- Verbindend samenwerken
- Diversiteit waarderen en benutten
Een leidraad voor de klassenraad Samen beslissen over scharniermomenten in de schoolloopbaan van kinderen met specifieke onderwijsbehoeften
De Smet, M., D’Haeyer, J., Meirsschaut, M. & Naert, L.Effectieve feedback in het onderwijs.
Coppieters, J. (2019).- Breed evalueren
- Binnenklasdifferentiatie
Flexibele leerwegen. Inspiratiegids voor basisonderwijs en secundair onderwijs
Vandecandelaere, M., Van den Branden, N., Juchtmans, G., Vandenbroeck, M., De Fraine, B.- Beleid
Gelijke kansen in de school: Diversiteit in vijf thema’s.
Mitchell, D. (2018)- Diversiteit waarderen en benutten
Gender op school: meer dan een jongens-meisjeskwestie.
Van Maele, D., Michalek, N., Engels, N., Laevers, F., Lombaerts, K., & Van Houtte, M. (2015).- Diversiteit waarderen en benutten
Goed geGOKt? Reflecties op twintig jaar gelijke-onderwijskansenbeleid in Vlaanderen.
Van Avermaet, P., Van Den Branden, K., & Heylen, L. (2010).- Diversiteit waarderen en benutten
Groeien in executieve functies. Hoe? Zo! De basis voor zelfsturing en leren leren. Praktijkboek voor het basisonderwijs
Malfait, C.- Binnenklasdifferentiatie
Groepsplan gedrag: planmatig werken aan passend onderwijs
van Overveld, K. (2016) Uitgeverij Pica- Zorgcontinuüm
- Gedrag
Handelingsgericht samenwerken aan schoolsucces.
Pameijer, N., Denys, A., Timbremont, B., Van de Veire, H.- Handelingsgericht werken
Handelingsgericht werken in de klas: De leerkracht doet ertoe!
Pameijer, N., van Beukenring, T., de Lange, S., Schulpen, Y. & Van de Veire, H. (2010)- Handelingsgericht werken
Handelingsgericht werken in het basisonderwijs.
Bellekens, C., Leonard, C., De Feyter, L., De Schauwer, E. & Van de Putte, I. (2015)Handelingsgericht werken op school: Samen met leerkracht, ouders en kind aan de slag
Pameijer, N., van Beukenring, T., Schulpen, Y. & Van de Veire, H. (2007)- Handelingsgericht werken
Handelingsgericht werken: een kader.
Pameijer, N. & Van de Veire, H. (2013)- Handelingsgericht werken
Handelingsgericht werken: trainingswijzer met 28 praktijkscènes op DVD
Nuyens, Tijn; Meer, Nico van der- Handelingsgericht werken
Handelingsgericht werken:Mag het een beetje meer zijn? Onderzoek naar handelingsgericht werkenin het Vlaamse basisonderwijs.
Van de Putte, I. & De Schauwer, E.- Handelingsgericht werken
Handvatten om breed evalueren waar te maken.
Vandeputte Saskia & Mattheeuws Koen- Breed evalueren
Herwerkte handleiding: de realisatie van kwaliteitsvolle individueel aangepaste curricula
Katholiek onderwijs Vlaanderen- Zorgcontinuüm
- Redelijke aanpassingen
Het 4 ogen principe. 1 + 1 = 3; Door de samenwerking van meerdere professionals in een groep kun je beter afgestemd kinderen begeleiden. Meer professionele handen in de klas maakt het onderwijs sterker.
Politiek, K., Janse, B. Huisman, A.- TEAM-teaching
Het gaat steeds beter! Activerende werkvormen voor de opleidingspraktijk.
Bijkerk, L. & van der Heide, W.Het ontroerende moment waarop Florian medaille opdraagt aan zijn overleden leraar
het laatste nieuwsHet recht van alle kinderen. Inclusief onderwijs het perspectief van ouders en leerlingen.
Van Hove, G.Hoe effectief is handelingsgericht werken?
de Vries, P.- Handelingsgericht werken
- Zorgcontinuüm
Ieders leer-kracht: binnenklasdifferentiatie in de praktijk
Struyven, K., Gheyssens, E., Coubergs, C., Engels, N.Ieders Leer-kracht. Binnenklasdifferentiatie in de praktijk
Katrien Struyven (Auteur) , Catherine Coubergs (Auteur) , Esther Gheyssens (Auteur) , Nadine Engels (Auteur)Inclusief onderwijs in de praktijk.
Mortier, K., De Schauwer, E., Van de Putte, I. & Van Hove, G. (2010).- Inclusieve leeromgevingen
Inclusive education in action
European Agency for special needs and inclusive edcuation- Inclusieve leeromgevingen
Index voor inclusie, werken aan leren en participeren op school
Booth, T. & Ainscow, M. (2015)- Beleid
- Inclusieve leeromgevingen
Inspiratiebundel 'Omgaan met ongewenst gedrag in het gewoon basisonderwijs'
Katholiek onderwijs- Gedrag
Klaar voor redelijke aanpassingen
Meirsschaut, M., Monsecour, F. & Wilssens, M.- Redelijke aanpassingen
Kleine kinderen, grote kansen: hoe kleuterleraars leren omgaan met armoede en ongelijkheid.
Roose, I., Pulinx, R., & Van Avermaet, P. (2014).- Diversiteit waarderen en benutten
Krachtig onderwijs binnen een brede basiszorg : Brede basiszorg volgens het M-decreet
school+visieKwaliteitsvol inclusief onderwijs in het belang van het kind.
Kinderrechtencommissariaat & Unia (2018).Leren omgaan met diversiteit in de klas. Het GOL(L)D concept in de praktijk.
Van de Putte, I & De Schauwer, E. (2018)- Verbindend samenwerken
Lesgeven aan getraumatiseerde kinderen. Een praktisch handboek voor het basisonderwijs
Coppens, L., Schneijderberg, M., & van Kregten, C.- Gedrag
Meer impact van de leraar op het leren
Kopmels, D. & Hattie, J.- Binnenklasdifferentiatie
Meertaligheid - website
Steunpunt diversiteit en leren- Diversiteit waarderen en benutten
Nieuwe autoriteit. Samen werken aan een krachtige opvoedingsstijl thuis, op school en in de samenleving
Omer, H.- Gedrag
Onderwijskansen voor jongeren met gedrags- en emotionele problemen. Een verkenning. heden
Vlaamse OnderwijsraadOnderwijskwaliteit voor iedereen Praktijkgids voor kwaliteitsontwikkeling op school.
Jansegers,K. & Vanpeperstraete, L. (2012)- Beleid
Protocol tussen de Federale Staat, de Vlaamse Gemeenschap, de Franse Gemeenschap, de Duitstalige Gemeenschap, het Waals Gewest, het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie en de Franse Gemeenschapscommissie ten gunste v
- Beleid
- Redelijke aanpassingen
Redelijke aanpassingen die werken voor leerling én leraar?
Klasse- Redelijke aanpassingen
Redelijke aanpassingen in het lager onderwijs
Bettens, B. & Cornelis, J.- Redelijke aanpassingen
Review inclusief onderwijs: factsheets.
Steunpunt Onderwijsonderzoek: Van Mieghem, A., Verschueren, K, Petry, K., & Struyf, E. (2018).Samen lesgeven co-teaching in de praktijk
Fluyt, D., Struyf, E., Bakker, C.- TEAM-teaching
Teacher education for changing demographics of schooling
Lani Florian & Pantić, Nataša, 2017- Diversiteit waarderen en benutten
- Inclusieve leeromgevingen
Teaching old logs new tricks: More absurdities and realities of education
Giangreco, M. (2000)Teamteaching: samen onderweg Een leidraad voor de praktijk.
Meirsschaut, M. & Ruys, I.- TEAM-teaching
Trauma- en cultuursensitief werken in de klas bij leerlingen met een vluchtverhaal én anderen
- Gedrag
UDL: Universal Design for Learning in de praktijk - lessen ontwerpen voor iedereen
Louis Lord Nelson- Universal design for learning (UDL)
UDL: Wat als elke kind anders leert?
Meirsschaut, M., Monsecour, F. & Wilssens, M.- Universal design for learning (UDL)
Universal design for learning: Theory and practice, Wakefield MA: CAST.
Meyer, A., Rose, D.H., & Gordon, D. (2014)- Universal design for learning (UDL)
Universeel ontwerp en UDL in het hoger onderwijs
SIHO- Universal design for learning (UDL)
Universeel ontwerp in de klas en op school
Arteveldehogeschool- Universal design for learning (UDL)
Universeel ontwerp in de klas en op school: een ruimer kader.
Meirsschaut, M., Monsecour, F. & Wilssens, M.- Universal design for learning (UDL)
Universeel ontwerp in de klas en op school: op-stap naar redelijke aanpassingen.
Meirsschaut, M., Monsecour, F. & Wilssens, M.Van eiland naar wij-land. Inspiratiegids voor een goede samenwerking tussen ouders en secundaire scholen.
De Mets, J. ( 2013 ).- Verbindend samenwerken
- Diversiteit waarderen en benutten
Vijf kernboodschappen voor inclusief onderwijs. Van theorie naar praktijk
European Agency for special needs and inclusive edcuationVisie op schoolbeleid inzake leerbegeleiding in het basisonderwijs.
Pedagogische begeleidingsdienst GO!Vitamines voor groei Ontwikkeling voeden vanuit de Zelf-Determinatie Theorie
Vansteenkiste, M. & Soenens, B.- Diversiteit waarderen en benutten
VN-Verdrag Inzake de Rechten van Personen met een Handicap
GRIP vzw- Beleid
- Redelijke aanpassingen
Vol Potentieel. Krachtig lesgeven in diversiteit.
Vantieghem,W. & Van de Putte, I.- Beleid
- TEAM-teaching
- Verbindend samenwerken
- Diversiteit waarderen en benutten
- Inclusieve leeromgevingen
Voorbij de vraagtekens?! Perspectief van leraren binnen inclusief onderwijs.
De Schauwer, E., Vandekinderen, C., & Van de Putte, I. (2010).- Inclusieve leeromgevingen
Waar zit het beleidsvoerend vermogen in (ver)scholen?
Vanhoof J., & Van Petegem P. (2011).- Beleid
Waarderend veranderen
Tjepkema, S., Verheijen L. & Kabalt, J. (2016)- Beleid
- Verbindend samenwerken
Warm welkom en wederkerig. Naar een goede ouder-school samenwerking.
VBJK- Verbindend samenwerken
- Diversiteit waarderen en benutten
Wat echt werkt. 27 evidence based strategieën voor het onderwijs.
Mitchell, D. (2015)- Inclusieve leeromgevingen
Werken aan een open taal beleid
Steunpunt diversiteit en leren- Diversiteit waarderen en benutten
Werken volgens plan. Handelingsgericht werken, 'planmatig werken op school'
Artevelde Hogeschool (2015)Werkvormen voor een interactieve klaspraktijk
Bamps, R., Loman, J. & Versteden, P.- Binnenklasdifferentiatie